SATYA – Prawda

0
260

Drugim, fundamentalnym składnikiem według dyrektyw moralnych Yama jest prawdomówność. Kierowanie się prawdą, powstrzymywanie się od kłamstwa i oszukiwania. Dotyczy to zarówno kontaktów z innymi, jak i samego siebie.

„Kiedy jesteśmy utwierdzeni w prawdomówności, nasze myśli i słowa manifestują się bez wysiłku” – SUTRA II.36

Autentyczność

Według YAMA życie, które nie płynie z najgłębszej autentyczności, nie jest prawdziwie naszym życiem. Od samego początku są nam przypisywane różne życiowe role. Nie każda z nich jest zgodna z naszym wewnętrznym ja. Często więc w naszym życiu udajemy, gramy. Widać to u osób, które w życiu osobistym zdają się być zupełnie inne, niż na przykład w życiu zawodowym. Pozory i wymyślony image stają się ważniejsze od prawdy. W świecie, w którym ważne jest dobrze się sprzedać, zatracamy autentyczność, a droga powrotna jest ciężkim procesem. Odnalezienie siebie, by być szczęśliwym, wymaga pracy i zaangażowania. W rozpaczliwych próbach przystosowania się tracimy własną tożsamość. Z czasem zaczynamy identyfikować się z tym, czego się od nas oczekuje, niż z własnymi najgłębszymi przekonaniami.

Zaplątani w różne role mamy problem z pokazaniem swojego autentycznego wnętrza. Boimy się utraty pracy, autorytetu, zrozumienia wśród członków rodziny.

Prawda jest ogromnie ważna, ponieważ życie w zgodzie z nią przynosi uczucie spełnienia. Prawda pomaga nam podejmować właściwe decyzje, wybory i działania. Szczęśliwe życie nie jest możliwe w ciągłym rozchwianiu między prawdą, a brakiem autentyczności.

Ciało

Wszystkie nasze emocje odbijają się w ciele. Napięcie, depresja, wyniszczające nałogi, to znak, że coś w naszym życiu układa się źle. Często przychodząc na zajęcia jogi uczymy się słuchać sygnałów płynących z ciała. Pozycje jogi wymagające kontaktu z oddechem, świadomości własnego ciała, koncentracji, zaczynają otwierać nas na informacje zapisane głęboko w ciele i umyśle. Dawne traumy, życie w ciągłym rozerwaniu między prawdą, a odgrywaną rolą, skumulowane w ciele zaczynają dobijać się do naszej świadomości. Dlatego praktyka jogi często prowadzi do zmian w życiu, pracy lub związkach.

Odwaga

Bardzo często to co w sobie odkrywamy, na początku, wcale nam się nie podoba. Dlatego rozwijanie uczciwości wymaga odwagi. Możliwe, że unikając konfrontacji z niemiłą prawdą, zaczniemy ją negować, broniąc swojego komfortu. Często widać to w związkach, które mimo, że przynoszą jednej ze stron padmo niekończących się rozczarowań i bólu, trwają w udawanym szczęściu. Każda zła sytuacja jest przez tą osobę zakłamywana i koloryzowana, tak by nie musieć stawić czoła prawdzie.

Żeby zmienić swoje życie potrzeba odwagi, by powiedzieć prawdę i być w zgodzie ze sobą. Może to bowiem oznaczać brak akceptacji lub nawet koniec związku. Zdarza się, że jedna ze stron w związku musi brać leki, by zdusić swoje potrzeby i żyć dalej w zakłamaniu. Nie ma wówczas miejsca na szczęście.

Praktykując SATYA powinniśmy zatem brać pod uwagę AHIMSA. Podążając za prawdą robić to z miłością i współczuciem, co ochroni nas przed zamknięciem się w sobie lub ciągłymi kłótniami. Tworzy przestrzeń do dyskusji, słuchania i nie osądzania.

„Satya oznacza gotowość uczenia się – czasem przez ból i niepowodzenie – sztuki wybaczania także wtedy, gdy przenika nas lęk.” – Jennie Lee „Joga Prawdziwa”

Medytacja

Poznanie prawdy i kierowanie się nią w życiu wymaga pracy. Umysł często podpowiada nam rozwiązania, które nie są zgodne z naszym sercem i intuicją. Potrzeba dobrze wsłuchać się w każdą wewnętrzną podpowiedź, by podjąć decyzję zgodną z naszymi głębokimi przekonaniami. W tym może pomóc medytacja (DHYANA). Chwila ciszy z samy sobą daje nam możliwość głębszego poznania siebie i odnalezienia prawdy.

„Chcąc stworzyć sobie możliwość doświadczania prawdy na tym głębszym poziomie, musimy porzucić próby kontrolowania rzeczywistości poprzez obronę własnych przekonań i wierzeń” – Jennie Lee „Joga Prawdziwa”

Słowo

SATYA nie jest zasadą „prawdy za wszelką cenę”. Nie chodzi w niej o dzielenie się każdą wiedzą, w każdych okolicznościach i bez ograniczeń. Musimy pamiętać, że słowo potrafi ranić. Musimy mieć na uwadze AHIMSA, czyli współczucie i spokój. Wyrażając prawdę róbmy to z dobrocią i wrażliwością. O tym, czy prawda powinna być wypowiedziana decydują nasze intencje. Nie możemy podejść do prawdy bezlitośnie i egoistycznie. Prawdą powinniśmy się dzielić z intencją miłości, dla wzajemnego zrozumienia i budowania harmonii.

Pisząc artykuł korzystałam z: „Joga prawdziwa” Jennie Lee, „Joga nidra” Lesław Kulmatycki, „The Secret Power of Yoga” Devi Nischala Joy