Pięć oddechów

0
1643

Pięć oddechów to: prana, apana, samana, udana i wjana.

  • Prana jest oddechem, który porusza się od pępka lub od serca ku górze, obejmuje wdech i wydech. Prana jako subtelna substancja ożywcza krąży w ustach, nosie, sercu, pępku, paluchach kończyn i odpowiada za przyswajanie pokarmu. Brak prany powoduje trudności w asymilacji zjedzonej treści pokarmowe. Prana to chińskie Qi lub Chi, a w transkrypcji japońskiej i koreańskiej „Ki”, w filozofii chińskiej energia życiowa czy witalna, której manifestacją są zjawiska i procesy natury. W szczególności energia Qi jest silnie związana z siłami życiowymi natury i człowieka.
  • Apana ma więcej znaczeń – oddech odbytu i moszny, wielkich wnętrzności, pępka. Apana jako energia wodna w swej naturze, gromadzi się w dolnej części ciała, w podbrzuszu i okolicy łona, od stóp do pępka. Apana praktykowana jest jako oddech dolnobrzuszny, jako siła wydechu, szczególnie wydechu kierowanego w dół ciała, poprzez nogi do ziemi.
  • Wjana jest oddechem, który przenika wszystkie członki ciała. Termin jogiczny wjana (vyāna) wywodzi od pojęcia waju (vāyu) oznaczającego „wiatr”, „powietrze” lub „odddech”. Ściśle związany jest z pojęciami takimi jak wata (vata), stan gazowy lub eteryczny. Wedle tantrycznej jogi oddech (waju) musi być oswajany krok po kroku, gdyż w przeciwnym razie, źle praktykowane techniki praniczne mogą adepta nagle uśmiercić. Waju (wayu, vāyu) siddhi oznacza opanowanie wszystkich pięciu energii znanych jako waju-pranah w tym prana, apana, samana, udana oraz waju. Żywioł waju, wiatr, jest związany z ćakrą anahata czyli z ośrodkiem serca o dwunastu płatkach
  • Udana obejmuje zarówno odbijanie się jak i oddech, który unosi duszę w kierunku głowy w stanie samahdi lub w chwili śmierci. Z sanskrytu udāna to prąd lub strumień energii życiowej płynący czy poruszający się ku górze, dosłownie: „poruszanie ku górze”, „lewitacja”. Udana jako rodzaj energii witalnej krąży we wszystkich kończynach i stawach, a także odpowiada za trawienie (razem z samaną). Udana odpowiada także za funkcje połykania i odbijania. Udana lubi się gromadzić w obszarze gardła, o czym wspomina wiele traktatów tantrycznej Hatha Jogi, szczególnie w obszarze podniebienia znanym jako Taluka.
  • Samana jest oddechem zlokalizowanym w brzuchu i ma zapewnić trawienie. z sanskrytu „samāna”, od sylaby „Sam” w znaczeniu ściągnięcia, połączenia, i sylaby „Ana” oznaczającego oddychanie lub przepływ. Jeden z pięciu głównych strumieni czy nurtów siły życiowej, kojarzony z ciepłem, ogniem i trawieniem. Samana przenika kończyny, szczególnie palce i koniuszki palców oraz szczyt głowy. Samana odpowiada za odżywianie ciała poprzez rozprowadzanie pokarmu. strumień Samana stabilizuje funkcje życiowe ciała. Traktaty tanstrycznej hatha jogi zwykle umiejscawiają źródło Samany w obszarze pępka, gdzie Samana się gromadzi i skąd rozchodzi się po całym ciele, wychodząc koniuszkami palców, opuszkami bądź pazurami. Traktat Mahabharata (12.177.24) przypisuje prąd Samana ośrodkowi serca, jednak ma na myśli dolne serce, pomiędzy ośrodkiem manipura oraz anahata, gdzie także jest ośrodek waju prana czyli sił witalnych organizmu